Stress

Stress

Wat is stress?

Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Stress is niet per definitie ongezond. Je hebt een bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren.
Gezonde stress is de spanning die je voelt voor een examen, optreden, sollicitatiegesprek of andere spannende gebeurtenis. Stress zorgt ervoor dat je extra alert kunt reageren en geconcentreerd kunt werken. Zodra de spannende gebeurtenis voorbij is, neemt de spanning weer af.

Als de stress lang duurt, is er meer tijd nodig om te herstellen. Ditzelfde geldt voor een hevige stressreactie: hoe heviger de reactie, hoe meer tijd je nodig hebt voor herstel. Ook als er veel momenten van stress zijn, is er te weinig tijd om tussendoor te herstellen. Kortom: als stress te lang aanhoudt, te vaak voorkomt en/of te groot is, is er onvoldoende gelegenheid om tussentijds te herstellen. Dan is er sprake van ongezonde stress.
Elke persoon heeft zijn persoonlijke draagkracht en draaglast. De draaglast staat voor de verantwoordelijkheden, dagelijkse uitdagingen en de stress die hiermee gepaard gaat. Deze stressbronnen zijn dingen die we niet altijd in de hand hebben en dus niet altijd kunnen veranderen. De draagkracht staat voor de mogelijkheden die je hebt om deze lasten te dragen en ermee om te gaan. Het is van belang dat de draagkracht en draaglast min of meer in balans blijven, maar zoals je zelf wel gemerkt zal hebben is dit niet altijd even gemakkelijk, je geraakt uit balans. Het uit balans geraken kan een grote impact hebben op je dagelijks functioneren op je werk, gezin, relatie maar ook op je slaap, eetlust, lichamelijk en mentaal.

De manier waarop we omgaan met uitdagingen en stress kan erg verschillen per persoon, net zoals de oorzaken van stress kunnen variëren. De stressgerelateerde klachten kunnen zo ook een verschillende uitingsvorm hebben per persoon. Een aantal mogelijke symptomen zijn:

  • Hoofdpijn
  • Hartkloppingen
  • Verminderde of vermeerderde eetlust
  • Druk op de borst
  • Knoop in de maag
  • Piekeren
  • Overprikkeld gevoel
  • Slaapmoeilijkheden
  • Spierpijnen/krampen

De psycholoog gaat samen met jou op zoek naar hoe we je persoonlijke draagkracht kunnen vergroten. Aangezien stressfactoren niet altijd veranderbaar zijn gaan we voor de draaglast op zoek naar meer gewenste en gepaste manieren van omgaan met tegenslagen en stressbronnen.